Recenzie čitateľov – Labyrint

31. marca 2020
4 minút(y) čítania
1.8/5 - (5 votes)

Labyrint

Labyrint je dystopická trilógia z pera spisovateľa Jamesa Dashnera, ktorá Vás zavedie do postapokalyptického prostredia.

Prvá časť Labyrint: Útek začína tým, ako sa Thomas prebudí vo výťahu na mieste zvanom Flek. Nepamätá si nič zo svojej minulosti, okrem svojho mena. Okrem Thomasa sa na Fleku nachádzajú aj ďalší chlapci, ktorí mu pomáhajú začleniť sa do ich spoločenstva. Thomas sa tak dozvedá, že celý Flek je obklopený tajomným labyrintom a ich úlohou je nájsť cestu von. Aby to nebolo také jednoduché, labyrint každú noc mení smer a obývajú ho nebezpečné tvory. Na druhý deň, po Thomasovom príchode, privezie výťah na Flek aj dievča a tým sa všetko zmení.

Thomas si založil ruky na prsiach, zatvoril oči a zhlboka sa nadýchol. Vnútro mu zožierala prázdnota, no vzápätí ju vystriedal smútok. Od bolesti mu išlo puknúť srdce. Zosypalo sa toho naňho priveľa. Kde je? Čo je toto za miesto? Nejaké väzenie? Prečo ho sem poslali a na ako dlho? Hovoria tu čudným jazykom a chlapcom je očividne fuk, či bude žiť, alebo zomrie. Zasa ho pálili oči, ale nedovolil, aby mu ich zaliali slzy.

Zo začiatku som z knihy mala zmiešané pocity a cítila som sa podobne ako Thomas, ktorý sa ocitol na neznámom mieste a ničomu nerozumel. V knihe sa totiž nenachádzalo žiadne vysvetlenie toho, ako sa dostal na Flek ani prečo. Práve vďaka tejto nevedomosti, som sa aj ja ako čitateľ vedela lepšie vcítiť do postavy Thomasa a rozumela jeho frustrácii z toho, že ničomu čo sa deje okolo neho nerozumie. Po príchode Teresy však kniha nabrala rýchly spád. Každá ďalšia kapitola vytvárala čoraz väčšie napätie a postupne boli odhaľované aj informácie z minulosti.

Druhá časť trilógie s názvom Labyrint: Zhorenisko a tretia časť s názvom Labyrint: Smrteľná liečba postupne odkývajú čoraz viac informácii o tom, ako vyzerá svet mimo labyrintu. Taktiež sa dozvedáme, prečo labyrint vznikol a na čo slúžil. Nechcem vám tu moc rozpisovať obsah druhej a tretej časti, nakoľko by vám potom bolo jasné ako predchádzajúca časť skončila a pripravila by som vás tým o všetko prekvapenie a napätie pri čítaní kníh.

Pred vnútorným zrakom mu opakovane vyskakoval štítok pred jej dverami. Zradkyňa. Zakaždým to slovo odohnal.

Ja som mala k dispozícii knihu, ktorá obsahovala rovno všetky tri časti z roku 2016, vydavateľstvo Ikar, edícia YOLi. Osobne Vám odporúčam zaobstarať si toto kompletné vydanie a prečítať si všetky časti spolu za sebou. Po prečítaní prvej časti, budete chcieť okamžite začať čítať druhú časť. Kniha sa čítala naozaj ľahko a to hlavne vďaka krátkym kapitolám, ktoré boli trefné a bez zbytočných nepodstatných opisov. Druhá a tretia časť knihy kvalitou nezaostávali za prvou časťou. V napätí ma udržovali hlavne čoraz častejšie situácie, kedy som nevedela jednoznačne určiť kto je ten dobrý a čomu veriť.

Na záver, by som sa vám chcela vyjadriť aj k filmovému spracovaniu tejto trilógie. Zatiaľ som videla len dve časti no musím povedať, že zase raz hodnotím knihu oveľa lepšie ako film. Prvá časť filmovej trilógie sa ešte ako tak pridržiava knižnej predlohy, no druhá časť sa od knihy dosť odlišuje. Pripadá mi to, ako keby do filmovej druhej časti, spojili veci z knižnej druhej aj tretej časti a niečo úplne zmenili. Práve preto ma neláka pozrieť si aj posledný film, ale uvidíme. Raz si ho možno pozriem. Každopádne, ak sa rozhodujete medzi filmom a knihou, radšej si prečítajte knihu. Budete mať z toho určite lepší zážitok.

Veronika Antáleková